השנה האחרונה בכלל וחודשי הקיץ האחרון בפרט הם כאוס של ממש בכל הקשור לענף התעופה. טיסות מתבטלות, מתעכבות, מקדימות, לעתים קרובות ללא התראה מוקדמת וכל זאת בשל עומסים חריגים בשדות התעופה המובילים בעולם, כולל זה שבישראל. לטובת הלקוח עומדת הזכות לתבוע פיצויים.
ענף התעופה משנה את פניו בשנים האחרונות, בעיקר בעקבות נגיף הקורונה. לאחר תקופה ארוכה של הגבלות וסגרים בכל רחבי העולם, חוזרים כולם לשגרת החיים ורוצים לפצות על הזמן האבוד. רבים בוחרים לעשות זאת באמצעות הזמנה של טיסות לחוץ לארץ. העומס האדיר בכל נמלי התעופה בעולם הביא לשינויים רבים בלוח הטיסות ולעתים אין מדובר רק בביטול או עיכוב של טיסות אלא גם בהקדמה שלהן.
בכל אחד מהמצבים הנ"ל, ניתן לתבוע פיצוי כספי מחברת התעופה במסגרת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), ואם אתם חווים סיטואציה שכזאת מוטב שתכירו את הזכויות הצרכניות שלכם.
מתי אפשר לתבוע פיצוי כספי מחברת התעופה?
חוק שירותי תעופה מגדיר בצורה ברורה מאוד את כל האפשרויות של לקוח לתבוע חברת תעופה בשל מצבים כאלו ואחרים שהוא נפגע מהם. כמובן שלחברת התעופה שי אפשרות לערער על כך, אך החוק נוטה בבירור לטובת הצרכן ונועד להבטיח עמידה טובה ככל שניתן בלוח הזמנים המתוכנן.
יש כמה סיטואציות בהן לוח הזמנים המתוכנן משתנה לרעת הלקוח ולכן הוא זכאי לתבוע פיצויים:
- ביטול טיסה – בקיץ האחרון נשבר שיא עולמי של ביטולי טיסות עקב עומסים חריגים בשדות תעופה רבים בכל רחבי העולם כולל זה שבישראל. הביטולים נמסרו בהודעה לנוסעים שעות או ימים בודדים בטרם הביטול ולכן אינם עומדים בהגדרת החוק המחייבת הודעה של לפחות שבועיים מראש (14 ימים) במקרה של ביטול טיסה. במקרה שכזה ניתן יהיה לתבוע את חברת התעופה על פי חוק שירותי תעופה על פיצוי שמוגדר בחוק, והוא בהתאם למרחק הטיסה המתוכנן. הסכומים נעים בין 1300 ל 3100 ₪ ואין להם קשר לעלות כרטיס הטיסה אלא עומדים כפיצוי בפני עצמו על הפגיעה בשירות הלקוח.
- איחור בטיסה – המקרה השכיח מכולם הוא זה של טיסה המתעכבת בהמראה. כל עוד העיכוב "סביר" ולא יותר משעתיים מהמועד המתוכנן, אין אפשרות לתבוע פיצוי על כך. כאשר העיכוב בין שעתיים ועד 5 שעות, חברת התעופה חייבת לדאוג ללקוחות שלה למזון, שתיה ואמצעי תקשורת על פי הצורך. כאשר האיחור מעל 5 שעות ועד 8 שעות לכל היותר, חברת התעופה חייבת גם לאפשר ללקוח טיסה חלופית, ביטול של כרטיס הטיסה או פיצוי אחר שמוסכם על ידו. כאשר האיחור בהמראה מעל 8 שעות, הדבר ייחשב כביטול טיסה בהגדרות זכויות הלקוח.
- הקדמת טיסה – זה היה קיים במקרים נדירים בעבר אבל התווסף לטירוף של הקיץ האחרון. מקרים של תביעות פיצוי על הקדמת טיסה הפכו לעניין נפוץ כיוון שחברות רבות נאלצו להקדים את הטיסה שלהם בצור המשמעותית על מנת לאפשר "מרווחים" בלוח הטיסות בשדות שסבלו מעומס חריג. הקדמת טיסה ללא התרעה מראש ללקוח של 14 ימים לפחות דינה כדין ביטול טיסה ולכן אפשרי לתבוע את חברת התעופה על כך.
תביעות מול חברות תעופה היו מסורבלות בעבר אך כיום בעזרת החוק החדש יותר קל לתבוע אותן ולקבל את המגיע לנו כצרכנים על פי חוק. מומלץ לעשות זאת עם שירותים שמתמחים בתביעות של חברות תעופה כמו Flight Refund או Flight Cash Back ויכולים לקצר, לחסוך זמן והמון עצבים מול חברת התעופה בתהליך קבלת הפיצוי שמגיע לכם על פי חוק.
המאמר נכתב בשיתוף עם Flight Refund חברה שמייצגת נוסעים שסבלו מכשלים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם על בסיס הצלחה בלבד. אם הצוות המקצועי של Flight Refund לא הצליח להשיג לכם את הפיצוי, לא תשלמו שקל, כך ששווה לנסות לחסוך את הבירוקטיה, העצבים והמלחמות המיותרות מול חברת התעופה.